mandag 15. september 2008

Pedagogisk bruk av LMS

Da jeg selv ikke har ansvar for et eksisterende undervisningsopplegg, tar jeg utgangspunkt i min læringssituasjon på HiST. Dette er basert på modul 1 i øvingsopplegget vårt, beriket av egne synspunkter.

På Høgskolen, der jeg går på skole, brukes LMS'et It's Learning. Mange av de fagene jeg tar til daglig som campusfag, tilbys i tillegg som fjernundervisningsfag til andre. Og noen av de fagene jeg tar er rene fjernundervisningsfag. Man kan se en tydelig forskjell mellom de fagene, som er fjernunderviste, og på campus. Der fagene er rent fjernunderviste, er det en mer utbredt bruk av funksjonene til IT's Learning, enn i campusfagene.
Dette kan ha mange grunner. Studentene tvinges til å utnytte IT's Learning som plattform for diskusjon og kontakt, da det er det i mange tilfeller er det eneste stedet man kan oppnå kontakt med hverandre. Om man tar faget på campus, er det mange som dropper å bruke diskusjonforumet, da man bare spør hverandre når man møter hverandre, eller diskuterer det på MSN, der responstiden ofte er mye lavere.
Her er det viktig at lærer ikke bare legger opp mulighetene for diskusjonsforum, wiki og andre morsomme verktøy som LMS'ene tilbyr. Man må aktivt gå inn i faget og oppfordre (eller tvinge om du vil) til bruk av de verktøyene er tilgjengelig. Det er ingen som gidder å skrive et innlegg i et diskusjonsforum der det er liten eller ingen aktivitet. Om man tvinger frem en aktivitet, er det en faktisk mulighet at mange får øynene opp for nytteverdien, og nytter seg av f.eks diskusjonsforumsmulighetene. Og om jeg ikke husker helt feil er jo nettopp aktivitet ett av stegene i MAKVIS, og generelt sett på som positivt for læring.
En annen faktor som spiller inn er selvfølgelig læreren, og måten lærer legger opp til bruk av LMS'et som plattform for læring. Lærere som har ansvar for fjernundervisningsfag har, etter egen erfaring, også lettere for å benytte diskusjonforum, lenker, tester osv. i fag som de underviser på campus. Om dette er fordi de i utgangspunktet har hatt større kunnskap om LMS'et enn den "vanlige" lærer, og har brukt dette aktivt og bevisst hele tiden, eller om de i utgangspunktet har blitt tvungne til å ta alle verktøyene i bruk for å nå fjernundervisningsstudentene på en god måte, skal jeg ikke ta stilling til. Men utfallet er det samme, det er en større bruk av de mange verktøyene som IT's Learning tilbyr, samt også mer utbredt bruk av andre tilleggsprogrammer i læringen. Wikipedia, blogg, youtube, skype, MSN...osv. Det å ha læreren tilgjengelig for en prat på MSN er en uvurderlig ressurs. Men det er selvfølgelig en vurdering hver enkelt må ta, om han at studentene skal kunne legge en til på MSN. For det kan i ytterste konsekvens ta opp mye av ens tid.

Det store flertallet av "on campus" lærere bruker derimot IT's Learning mest til å legge ut faginfo, pensum, kalenderhendelser, øvinger, fagstoff og lignende administrative oppgaver.
Bare dette er vanvittig bra, og man skal være forsiktig med å undervurdere verdien av dette. Dette er med på å hjelpe til individualiseringen til den enkelte student. Dette da man får tilgang til det stoffet man trenger, når man trenger. Dette uansett hvor man er, sålenge man har nettilgang.Når det er sagt, er det fryktelig mye mer man kan gjøre, og mye disse lærerene kan lære av fjernundervisningslærerene våre. Bare noe så enkelt som å legge ut en link til et morsomt og lærerikt filmklipp: (f.eks som fysikklæreren min som la ut dette klippet: http://www.youtube.com/watch?v=DfPeprQ7oGc for å forklare oss "The double slit experiment"). Bare dette kan gjøre forskjellen på å gi opp å lære seg en teori, og faktisk bli litt interessert, fascinert og motivert til å tilegne seg mer informasjon på egenhånd. Og ikke er det spesielt vanskelig heller!
Mulighetene for motivering, aktivisering,konkretisering, visualisering og samarbeid er store ved bruk av LMS. Og det er store muligheter for å utfolde seg kreativt, både som lærer og student. Og jeg støtter min klassekamerat Andreas i det han skriver i sin blogg

"Tid man sparer på administrering av lærestoff gjennom et LMS kan brukes til mer kreative undervisningsmetoder."


Godt sagt Andreas! Og får man studentene med på lasset, om man så må dra de med - så kan de også være med på akkurat dette. Og da tar det nødvendigvis ikke mer tid enn om man hadde lagt opp undervisningsopplegget på en tradisjonell måte. Eneste forskjellen er at man kan komme opp i den situasjonen at studentene tilegner seg fryktelig mye mer kunnskap, kunnskap som sitter bedre enn om man bare nileser fagstoff i en uke før eksamen....


Kom gjerne med innspill!

4 kommentarer:

Siri Baklid sa...

"Tid man sparer på administrering av lærestoff gjennom et LMS kan brukes til mer kreative undervisningsmetoder."

Det er ikke dine ord, men siden du sier deg enig i påstanden: hva sparer man egentlig tid på?
Jeg opplever egentlig at bruk av LMSet ikke nødvendigvis frigir tid til mer kreativ tenkning. Det tar tid å bygge opp strukturer og bli kjent med LMSets funksjoner.
Og, for å være ekstra vanskelig: er et LMS egentlig ment til å administrere lærestoff? Er det ikke egentlig tenkt brukt til kreative, nye læringsmåter?
(Dette er minst like mye et kritisk spørsmål til meg selv og egen praksis...)

Kristian Waldal sa...

Det er nok slik at det er mer tid å spare (både for student og lærer) på universitet/høyskolenivå, enn i ungdomsskole/videregående skole. Dette da man på høyere utdanning ikke har obligatorisk oppmøte, og det da blir viktigere å ha et felles møtested der man kan få den informasjonen man trenger uavhengig av tid og sted. Og det å nå læreren og studenten er lettere i et virtuelt rom som LMS'et er, enn i et klasserom der kanskje halvparten møter opp. For din del er det kanskje enklere å bare kopiere opp oppgaver, og dele de ut til klassen, da hele klassen som regel er tilstede? (Nå vet jeg ikke om du deler ut oppgaver i papirform, eller om du bruker elektroniske medier). Jeg tror likevel at det ville være tid å spare ved bruk av LMS i ungdoms og den videregående skolen også, man må bare komme over den første kneika med å bli kjent med funksjonene i LMS'et, og bli flink til å bygge strukturer.

Jeg mener absolutt at LMS er ment til å administrere lærestoff. Jeg mener at dette er noe som må og bør ligge i "bunnen" uansett hvilke kreative læringsmåter man velger å bruke utover dette. Jeg ser for meg oppbygningen, "modningen" og bruken av et LMS som en pyramide ala Maslows kjente behovspyramide. Der man i bunnen har noen helt kritiske og nødvendige funksjoner i LMS'et som man nesten tar for gitt, men de må fortsatt være der.. Og dersom man ikke skal bruke LMS'et til å administrere lærestoffet, hva skal man bruke da?

Siri Baklid sa...

Helt enig med deg i at det helt sikekrt er forskjell på grunnskole og høgskole ifht bruk av LMS.

Når det gjelder administrering av lærestoff, er jeg mer usikker. Ja, jeg legger massevis på Fronter istedenfor eller i tillegg til å dele ut, men ser at det å bygge opp gode strukturer for dette er tidkrevende og omfattende arbeid, og at det derfor ofte blir med å ha LMS som "lager for kopier". Ideelt sett burde LMSet være base for andre innfallsporter til læring enn å være lager for diverse dokumenter.

Jeg er relativt interessert i data og er dermed også forholdsvis effektiv med å organisere lærestoffet digitalt, men ser at dette er en kjempejobb for sikkert over 50% av kollegene. Ikke for å syte og klage (som det sikkert ofte virker som lærere gjør), men det er såpass mye lærergjerningen favner at man har mer enn 100% jobb uten at man også skal rekke å sette seg inn i oppbygning og bruk av flere sider ved LMSet. Det er godt mulig man få sikt vil frigi tid ved å bruke LMSet mer aktivt, men timene som må legges ned i forkant, virker nok for svært mange dessverre altfor overveldende. I en verden hvor lærerens klart definerte hovedoppgave er å undervise, være pedagog og fagdidaktiker, tror jeg nesten alle lærere vil oppleve et LMS som genialt.

Unknown sa...

Hei, dette var veldig interessante tanker fra deg som student. Du skriver om forskjellen på campus-undervisning og fjernundervisning, og dette stemmer sikkert. Årsakene du tar opp er gode.

Jeg tror du har rett i at studenter på campus i utgangspunktet ikke ser nytteverdien ved for eksempel forum av seg selv, og at læreren dermed må være aktiv.

Du har også gjort deg noen fine refleksjoner over hvor viktig basisinformasjon faktisk er. Det er fort å glemme bort at ren informasjonsformidling har stor verdi, og tro at alt handler om pedagogisk bruk. Flott at du minnet undertegnede på dette!

Videoen du lenket til, var råbra (den om kvantefysikk) og du har et godt poeng i at slike smådrypp kan være veldig bra for læringen og motivasjonen.

Bra at du har lest/sitert Andreas sin blogg!