mandag 3. november 2008

Oppsummering

I denne øvingen lærte jeg om digitale tester, og de muligheter de kan gi. Her ved bruk av testverktøyet som finnes i it’s learning. Det var nyttig å få teste ut spørsmålstypene som it’s learning hadde å tilby, og få litt praktiske oppgaver knyttet til LMS’et. Dette var svært interessant, fordi det gav mye mer enn å bare lese teori. Jeg fant mye hjelp i teorien, men må ærlig innrømme at jeg var mer opptatt av uttesting og fikling med spørsmålstypene enn jeg var av å utforme spørsmålene mine spesielt godt. Og dette fikk jeg også tilbakemelding på, mer spesifikt; at det var mindre enn ideelt at man kan gå frem og tilbake i testen, og at det var dumt at man bare tillot en spesifikk rekkefølge av utfylling av de blanke feltene, når det er flere som helt klart er like riktige. Dette tok jeg grundigere for meg i forrige blogginnlegg. Å ta testene til de andre deltakerne var også interessant. Ikke bare var det morsomme og varierte tester de hadde utformet, det gav meg også nyttig innblikk i andre måter å utforme både spørsmål og måter å gjennomføre tester på. Tilbakemeldingene var også nyttige, i og med at de fikk meg til å tenke gjennom hva jeg hadde gjort, og alternative måter å gjøre dette på.
I etterkant ser jeg også at det kunne ha vært interessant med mulighet for å legge inn et åpent spørsmål til slutt i testen, (uten noe riktig eller feil svar, men mer som de mulighetene man finner i undersøkelsesverktøyet i it's learning) der man kunne stilt spørsmålet; "Hva synes du var bra og eller mindre bra med denne testen?" Da hadde man nok fått flere svar, og kanskje andre refleksjoner siden testen er friskt i minne. Dette ville etter min mening gi testdeltakerne en god mulighet til å gi lærer, eller testutvikler, en tilbakemelding på spørsmålsutformingen, og dermed gi ham/henne verdifull informasjon til neste gang en liknende test skal utvikles.

Ingen kommentarer: