mandag 3. november 2008

Refleksjon over test

Hensikten med testen min var i å få testet ut de ulike spørsmålstypene det er mulig å benytte i it’s learning. Jeg laget da en ”lett blanding” av spørsmål, med den røde tråden at det var spørsmål jeg selv visste svaret på. Noe som er en fordel når man skal lage en test. Etter at jeg hadde laget spørsmålene, så innså jeg at det var et par av spørsmålene som ville være for sære for de fleste. Det vil si at de forutsatte inngående kunnskap om rafting, noe de færreste har. Jeg lot det derfor være mulig å gå frem og tilbake i testen, slik at det var mulig å få rett på testen. Testen gikk derfor litt bort fra å være en testing av kunnskap, til å gjøre det mulig å tilegne seg kunnskap gjennom å ta testen. Nå i etterkant ser jeg at dette like gjerne kunne vært utført ved å umiddelbart gi en respons til testtakeren på hvilket svar som er det riktige, med en begrunnelse. Alt gikk igrunn greit ved utformingen av spørsmålene, men det er en ting jeg ikke helt fikk til, og det var å godta ulike rekkefølger av svar i blanke felt (spørsmålstype: velg fra liste). I setningen: ”Kritisk at alle har (blank), (blank) og (blank)”. Her skal redningsvest, hjelm og padleåre settes inn. Rekkefølgen er likegyldig, men jeg får bare it’s learning til å godta en spesifikk rekkefølge. Dette vitner kanskje om dårlig spørsmålsplanlegging og utvikling fra min side, men det hadde vært godt med en mulighet for å godta flere ord under et blankt felt, eller flere mulige rekkefølger dersom de er like riktige. I tillegg hadde jeg ønsket meg muligheten for at rullgardinmenyen minskes når man velger et ord i et felt. Dersom man ved første blanke ord velger ”redningsvest” fra rullgardinmenyen, hadde det vært greit om dette valget forsvant når man skal velge svar på neste blanke ord. Iallfall om ”redningsvest” er svar på kun ett blankt ord. Ellers likte jeg godt spørsmålstypene i it’s learning, og spørsmålsutformingen blir nok bedre med litt øving, og litt mer målrettete spørsmål, og ikke bare uttesting av spørsmålsformene.

Ingen kommentarer: