søndag 30. november 2008
Tags
I web 2.0 sammenheng kan man beskrive tags som metadata, de hjelper til med å beskrive et objekt, og gjør det enklere å finne igjen akkurat det man søker etter. Hensikten er å gjøre f.eks samlinger av bokmerker mer oversiktlige. Man kan på en måte tenke seg dette som et bibliotek, der alle bøkene er inndelt etter sjanger. Slik kan du dele alle bokmerkene dine inn i, men du kan gi et bokmerke flere tags. Det kan være f.eks www.aftenposten.no som kan være tagget med ”avis” ”nyheter” og ww.nrk.no som kan tagges med ”tv” ”radio” ”nettradio” ”nettv” ”nyheter” For å gjøre slikt ,er det vanlig å bruke tjenester som f.eks Delicious. Dette åpner store muligheter når det gjelder gjenfinning, sortering, søking, og gjør generelt verden litt lettere for oss med store mengder bokmerker. Tagging brukes nå i et svært bredt spekter av tjenester. De fleste blogsamfunn har tags, så man kan lete seg frem til blogger ut fra hvilket tema forfatter av bloggen har tagget blog’en sin med. Youtube bruker tags, Gmail bruker ”labels” som er ca det samme – og til slutt, min favoritt: Last.fm som er en nettradio og et musikknettsamfunn, nå med over 21 millioner aktive brukere. Her kan du velge musikk utifra sjanger, eller skrive inn navnet på din favorittartist, og få lignende musikk rett på øret. En side jeg bruker ofte til å lytte på musikk, og finne ny musikk som jeg liker.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar