søndag 30. november 2008

RSS

RSS Real Simple Syndication er et XMLformat spesielt utviklet for å dele innhold. RSS er en enkel og effektiv måte å motta informasjon fra nettsider du ofte er innom. Du bare klikke på et ikon som ser slik ut på den valgte nettsiden. Da slipper du å surfe innom for å sjekke om det har kommet noe nytt. Du slipper å registrere deg noe sted, så du slipper å gi fra deg personinformasjon (eller evt epostadresse) for å melde deg på eller av abonnementet. Det er du som bruker som har kontroll over abonnementet. Du kan melde deg av bare ved å fjerne feeden fra listen din. Noe som er genialtt. Du kan sette deg ned i ro og mak med din RSS-leser og se de siste overskriftene fra sider du liker. Det er også genialt for å sende ut informasjon. Som utgiver (f.eks en bedrift, avis eller nettside, blogg eller som lærer) så slipper du å gjøre noe annet enn å opprette en RSS feed på nettsiden din, og administerere denne. Du slipper å samle inn epostadresser fra de som vil ha nyhetsbrev fra deg. Du slipper å administrere disse, og pumpe ut eposter til alle med nyhetsbrev i, og alt det ekstraarbeidet dette medfører for både sender og mottaker av eposten. Med RSS 2.0 Kan man også ha vedlegg, noe som gjør dette til et godt middel for f.eks internkommunikasjon i en bedrift. Sagt at du har en RSS feed fra bedriften sentralt, som alle ansatte abonnerer på. Da kan man her ha en lett måte å distribuere pdfdokumenter, presentasjoner, videoer, lyd, bilder. Her, som med mange nyvinninger, er det bare fantasien som setter grenser for bruken. Selv bruker jeg google reader, men i tillegg har jeg en ”headline feeder” i min Sidebar i Windows Vista. Den har jeg satt til å vise 50 siste headlines fra noen utvalgte RSS-feeds. Og jeg bruker den til alt annet enn nyheter. For som sagt i ”Rss – en innføring” av Svend Andreas Horgen – så er oppdateringsfrekvensen til de fleste nyhetstilbyderne for rask til at det nytter å ha akkurat den RSS feed’en på sidebaren. Jeg bruker den heller til websider som ikke oppdaterer seg så ofte, og når jeg ser det dukker opp noe spennende, er det bare å klikke på den for å se hele nyheten. Akkurat nå har jeg bare en feed, og det er www.cracked.com som skriver humoristiske artikler om det meste, og det er et morsomt avbrekk i hverdagen når en ny artikkel blir publisert. RSS har definitivt en lysende fremtid, og hvilken bruk vi vil se i fremtiden må vi nesten bare finne ut etter hvert, for med RSS 2.0 er det svært få begrensninger.

Ingen kommentarer: